Police training for teaching at the Superior School of Civil Police of the Federal District based on problem-based learning

Main Article Content

Renata Guilhoes Barros Santos
https://orcid.org/0000-0002-8923-2515
Simone Braz Ferreira Gontijo

Abstract

This article aims to analyze the perception of police trainers who work as teachers in the postgraduated course in Police Sciences with a focus on the performance of the legal police, offered by the Escola Superior de Polícia Civil do Distrito Federal (ESPC), about their knowledge for the use of the active methodology Problem-Based Learning (PBL). The methodology used in the research had a qualitative character, materialized in action research. Sixty-nine police-trainers participated in the research. Data were collected through a questionnaire that aimed to map the shortcomings and weaknesses in the use of the PBL methodology. The questionnaire consisted of two sections, the first consisting of closed questions aimed at profiling the trainers and the second part, with closed and open questions, capturing the demands and needs of training in PBL. Participants state that they need training actions that allow the development and mastery of technical skills for the use of PBL. It is concluded that the present study can contribute to the policy of valuing the pedagogical training of police-trainers, through the promotion of a contextualized and dialogic educational practice, materialized through Problem-Based Learning.

Article Details

How to Cite
Police training for teaching at the Superior School of Civil Police of the Federal District based on problem-based learning. Brazilian Journal of Police Sciences, Brasília, Brasil, v. 14, n. 11, p. 425–454, 2023. DOI: 10.31412/rbcp.v14i11.989. Disponível em: https://periodicos.pf.gov.br/index.php/RBCP/article/view/989.. Acesso em: 23 nov. 2024.
Section
Articles
Author Biographies

Renata Guilhoes Barros Santos, Instituto Federal de Brasília, Brasília-DF, Brasil / Mestranda | Policia Civil do Distrito Federal, Brasília-DF, Brasil / Agente de Polícia

Mestrado em Educação em andamento. Pós-Graduada, Lato Sensu, em Gestão Educacional pela Universidade Católica de Brasília - UCB (2014). Graduada em Pedagogia, com habilitação em Séries Iniciais (2003) e em Orientação Educacional (2007), pela Universidade de Brasília - UnB. Servidora pública, Agente de Polícia da Polícia Civil do Distrito Federal. Palestrante em temas educacionais. Consultora Pedagógica. Cargos exercidos: Diretora Adjunta da Divisão de Polícia Comunitária da Academia de Polícia da Polícia Civil do Distrito Federal, Diretora Substituta da Divisão Técnica de Ensino da Academia de Polícia da Polícia Civil do Distrito Federal, Chefe da Seção de Planejamento Pedagógico da Academia de Polícia da Polícia Civil do Distrito Federal, Coordenadora Pedagógica da Divisão de Ensino Superior da Polícia Civil do Distrito Federal. Experiência na área de Educação, com ênfase em Metodologias Ativas e emEducação Policial, Didática do Ensino e Gestão Educacional. 

Simone Braz Ferreira Gontijo, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Brasília, Brasília-DF, Brasil / Professora

Professora do Instituto Federal de Brasília, atuando como docente do curso de mestrado profissional em Educação Profissional e Tecnológica e do curso de Letras/ Espanhol do campus Ceilândia. Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Católica de Brasília (1994), Especialização em Política e Estratégia (ADESG/UnB), Administração da educação (UnB), Educação a Distância (UnB), Mestrado (2001) e Doutorado em Educação pela Universidade de Brasília (2014). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Formação de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, políticas públicas e avaliação. Líder do GEFOR - Grupo de Estudos e Pesquisa em Organização do Trabalho Pedagógico e Formação Docente e egressa do GEPA - Grupo de Estudos e Pesquisa em Avaliação e Organização do Trabalho Pedagógico.

How to Cite

Police training for teaching at the Superior School of Civil Police of the Federal District based on problem-based learning. Brazilian Journal of Police Sciences, Brasília, Brasil, v. 14, n. 11, p. 425–454, 2023. DOI: 10.31412/rbcp.v14i11.989. Disponível em: https://periodicos.pf.gov.br/index.php/RBCP/article/view/989.. Acesso em: 23 nov. 2024.

References

AMARAL, Marcelino de Andrade. Aprendizagem baseada em problemas na formação policial. Revista MERCOPOL – Ano X N º 10, 2017.

AMARAL, Marcelino de Andrade. Aprendizagem Baseada em Problemas na formação policial: o caso da Escola Superior de Polícia Civil do Distrito Federal. 2019. 126 f, il. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade de Brasília, Brasília, 2019.

BARBIER, René. A pesquisa-ação. Tradução de Lucie Didio. Brasília: Liber Livro Editora, 2007.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Tradução Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.

Basso, Itacy Salgado. Significado e sentido do trabalho docente. Cadernos CEDES [online]. 1998, v. 19, n. 44 [Acessado 31 Maio 2021], pp. 19-32. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0101-32621998000100003>. Epub 29 Abr 1999. ISSN 1678-7110. https://doi.org/10.1590/S0101-32621998000100003.

BEM, A. S.; SANTOS, S. S. Entre a tradição e a inovação: A Matriz Curricular Nacional e a formação policial em Alagoas. Dilemas – Vol.9 – no 3 – SET-DEZ 2016 – pp. 481-504 Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/dilemas/article/view/7740/6959.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

BRASIL, Glaucíria Mota. A Face feminina da Polícia Civil: genêro, hierarquia e poder/Glaucíria Mota Brasil (Org.). Fortaleza: EdUECE, 2008.

BRASIL. Matriz Curricular Nacional: Para ações formativas dos profissionais de área de segurança pública. Brasília: Secretaria Nacional de Segurança Pública, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Brasília. Projeto pedagógico do curso de Curso de Especialização em Ciências Policiais com Foco na Atuação da Polícia Judiciária. Brasília: IFB, 2020.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional.

BRASÍLIA. ESCOLA SUPERIOR DE POLÍCIA CIVIL DO DISTRITO FEDERAL. Projeto Político Pedagógico da Escola Superior de Polícia Civil do Distrito Federal. Riacho Fundo II: PCDF, 2021.

BRASÍLIA. ESCOLA SUPERIOR DE POLÍCIA CIVIL DO DISTRITO FEDERAL-ESPC. Plano de Desenvolvimento Institucional. Riacho Fundo II: PCDF, 2021

CIAVATTA, Maria. Ensino Médio: ciência, cultura e trabalho. Brasília: MEC, SEMTEC, 2004.

DIESEL, A., Santos Baldez, A. L., & Neumann Martins, S. (2017). Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, 14(1), 268-288. https://doi.org/10.15536/thema.14.2017.268-288.404.

DORNELLES, F. R. B., CASTAMAN, A. S., VIEIRA, J. DE A. (2021).Educação Profissional e Tecnológica: Desafios E Perspectivas Na Formação Docente. Revista Exitus, 11(1), e020133. https://doi.org/10.24065/2237-9460.2021v11n1ID1537.

FELDMANN, Marina Graziela. Formação de professores e escola na contemporaneidade/ Marina Graziela Feldmann (organizadora). – São Paulo: Editora Senac. São Paulo, 2009.

FREIRE, Paulo. Papel da Educação na Humanização. Rev. da FAEEBA, Salvador, n. 7, pág. 9-17, jan./jun. 1997.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia como prática de liberdade – educação e conscientização. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

FREITAS, Luiz Carlos de. Avaliação Educacional: caminhando pela contramão.Petróplis/RJ: Vozes, 2009.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social – 6. Ed. – 6. Reimpr. – São Paulo: Atlas, 2014.

GISLANY, Gomes Ferreira. V. 4 (2018): IV Congresso De Educação Profissional e Tecnológica do IFSP. Conhecer as bases conceituais da EPT: uma proposta de inclusão da temática na formação continuada de professores da educação profissional. São Paulo, 2018.

GONÇALVES, M. F.; GONÇALVES, A. M.; GONÇALVES, I. M. F. Aprendizagem baseada em problemas: uma abordagem no ensino superior na área da saúde. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 1–12, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v2i1.3676. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3676. Acesso em: 6 dez. 2021.

KUENZER, Acacia Zeneida. As políticas de formação: a constituição da identidade do professor sobrante. Educação & Sociedade [online]. 1999, v. 20, n. 68 [Acessado 29 Julho 2021] , pp. 163-183. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0101-73301999000300009>. Epub 02 Out 2000. ISSN 1678-4626. https://doi.org/10.1590/S0101-73301999000300009.

LIBÂNEO, José Calos, SELMA, G. Pimenta. Formação de profissionais da educação: visão crítica e perspectiva de mudança. Rev. Educação & Sociedade, ano XX, nº 68, dezembro.1999.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2013.

Locatelli PAPC, Brunetta N, Oliveira LYM, Piccinini VC. Mulheres na polícia civil: um olhar sobre as relações de gênero e identidade. Gestão Contemporânea [internet]. 2013

LOPES, Renato Matos; FILHO, Moacelio Veranio Silva; ALVES, Neila Guimarães (organizadores). Aprendizagem baseada em problemas: fundamentos para a aplicação no ensino médio e na formação de professores. Rio de Janeiro: Publiki, 2019.

NEVES, Lúcia Maria Wanderley; PRONKO, Marcela Alejandra. O mercado do conhecimento e o conhecimento para o mercado: da formação para o trabalho complexo no Brasil contemporâneo. Rio de Janeiro: EPSJV, 2008.

NÓVOA, António, coord. - Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. ISBN 972-20-1008-5. pp. 13-33.

PACHANE, G. G. Políticas de formação pedagógica do professor universitário: reflexões a partir de uma experiência. Trabalho apresentado na 27ª Reunião Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, 2004. Disponível em: http://www.anped.org.br/reunioes/27/gt11/t116.pdf .

PEREIRA, André F. R. GLOSSÁRIO DA EPT, 2020. Disponível em: <https://www.glossariodaept.com.

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. Rev. Fac. Educ. [online]. 1996, vol.22, n.2 [citado 2022-06-21], pp.72-89. Disponível em: <http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-25551996000200004&lng=pt&nrm=iso>. ISSN 0102-2555.

RICHARDSON, Roberto Jarry, Pesquisa social: métodos e técnicas/colaboradores José Augusto de Souza Peres ... (et ai.). - 3. ,ed. - 16. reimpr. - São Paulo: Atlas, 2015.

SANTOS, R. G. B.; FERNANDES, C. S.; GOMES, J. G. H.; GOMES DE FARIAS, J. H.; NASCIMENTO DA SILVA, C. N. Processos de precarização do trabalho docente em tempos de pandemia da Covid-19: . Revista Labor, v. 1, n. 26, p. 33-53, 1 nov. 2021.

SAVIANI, D. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação. V. 14 n. 40 jan./abr. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v14n40/v14n40a12.pdf.

SAVIANI, Dermeval. Sobre a natureza e especificidade da educação. Rev. Germinal: Marxismo e educação em Debate, Salvador, v. 7, n.1, p. 286-293, jun. 2015.

SILVA, Iraci B. G. Contexto da Educação Profissional Tecnológica No Brasil: Olhares Sobre Licenciaturas. 2017. 204. Tese (Programa de Pós-Graduação STRICTO SENSU em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia-GO.

SOUZA, Alessandra Martins. As metodologias ativas na prática de docentes do ensino profissional. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional: Formação de Formadores). Faculdade de Educação. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2017.

TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. 17 ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

TOLEDO JUNIOR, A. C. de C., IBIAPINA C. da C., LOPES S. C. F., RODRIGUES A. C. P., SOARES S. M. S. S.. Aprendizagem baseada em problemas: uma nova referência para a construção do currículo médico. Revista Médica de Minas Gerais 2008; 18(2): 123-131.

VEIGA, Ilma Passos A. Projeto político-pedagógico da escola : uma construção possível. 3. ed., Campinas; Papirus, 1998.

ULISSES, F. Araújo; SASTRE, Genoveva (org.). Aprendizagem Baseada em Problemas no Ensino Superior. 4 ed. São Paulo: Summus, 2018.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.