Police training for teaching at the Superior School of Civil Police of the Federal District based on problem-based learning

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Renata Guilhoes Barros Santos
https://orcid.org/0000-0002-8923-2515
Simone Braz Ferreira Gontijo

Abstract

This article aims to analyze the perception of police trainers who work as teachers in the postgraduated course in Police Sciences with a focus on the performance of the legal police, offered by the Escola Superior de Polícia Civil do Distrito Federal (ESPC), about their knowledge for the use of the active methodology Problem-Based Learning (PBL). The methodology used in the research had a qualitative character, materialized in action research. Sixty-nine police-trainers participated in the research. Data were collected through a questionnaire that aimed to map the shortcomings and weaknesses in the use of the PBL methodology. The questionnaire consisted of two sections, the first consisting of closed questions aimed at profiling the trainers and the second part, with closed and open questions, capturing the demands and needs of training in PBL. Participants state that they need training actions that allow the development and mastery of technical skills for the use of PBL. It is concluded that the present study can contribute to the policy of valuing the pedagogical training of police-trainers, through the promotion of a contextualized and dialogic educational practice, materialized through Problem-Based Learning.

Article Details

How to Cite
Police training for teaching at the Superior School of Civil Police of the Federal District based on problem-based learning. Brazilian Journal of Police Sciences, Brasília, Brasil, v. 14, n. 11, p. 425–454, 2023. DOI: 10.31412/rbcp.v14i11.989. Disponível em: https://periodicos.pf.gov.br/index.php/RBCP/article/view/989.. Acesso em: 25 nov. 2024.
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Author Biographies

Renata Guilhoes Barros Santos, Instituto Federal de Brasília, Brasília-DF, Brasil / Mestranda | Policia Civil do Distrito Federal, Brasília-DF, Brasil / Agente de Polícia

Mestrado em Educação em andamento. Pós-Graduada, Lato Sensu, em Gestão Educacional pela Universidade Católica de Brasília - UCB (2014). Graduada em Pedagogia, com habilitação em Séries Iniciais (2003) e em Orientação Educacional (2007), pela Universidade de Brasília - UnB. Servidora pública, Agente de Polícia da Polícia Civil do Distrito Federal. Palestrante em temas educacionais. Consultora Pedagógica. Cargos exercidos: Diretora Adjunta da Divisão de Polícia Comunitária da Academia de Polícia da Polícia Civil do Distrito Federal, Diretora Substituta da Divisão Técnica de Ensino da Academia de Polícia da Polícia Civil do Distrito Federal, Chefe da Seção de Planejamento Pedagógico da Academia de Polícia da Polícia Civil do Distrito Federal, Coordenadora Pedagógica da Divisão de Ensino Superior da Polícia Civil do Distrito Federal. Experiência na área de Educação, com ênfase em Metodologias Ativas e emEducação Policial, Didática do Ensino e Gestão Educacional. 

Simone Braz Ferreira Gontijo, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Brasília, Brasília-DF, Brasil / Professora

Professora do Instituto Federal de Brasília, atuando como docente do curso de mestrado profissional em Educação Profissional e Tecnológica e do curso de Letras/ Espanhol do campus Ceilândia. Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Católica de Brasília (1994), Especialização em Política e Estratégia (ADESG/UnB), Administração da educação (UnB), Educação a Distância (UnB), Mestrado (2001) e Doutorado em Educação pela Universidade de Brasília (2014). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Formação de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, políticas públicas e avaliação. Líder do GEFOR - Grupo de Estudos e Pesquisa em Organização do Trabalho Pedagógico e Formação Docente e egressa do GEPA - Grupo de Estudos e Pesquisa em Avaliação e Organização do Trabalho Pedagógico.

How to Cite

Police training for teaching at the Superior School of Civil Police of the Federal District based on problem-based learning. Brazilian Journal of Police Sciences, Brasília, Brasil, v. 14, n. 11, p. 425–454, 2023. DOI: 10.31412/rbcp.v14i11.989. Disponível em: https://periodicos.pf.gov.br/index.php/RBCP/article/view/989.. Acesso em: 25 nov. 2024.

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